Elektryczny motorower Greyp

Elektryczny motorower Greyp


Motorower. To słowo nieodmiennie kojarzy mi się ze starym modelem „Komara”, który oprócz silnika spalinowego, wyposażony był również w pedały. Służyły one do rozruchu silnika spalinowego oraz jako wspomaganie w przypadku gdy moc jednostki napędowej nie była wystarczająca np. do pokonania wzniesienia. Rozwój techniki sprawił, że obecnie zamiast silnika spalinowego, motorower może być wyposażony w silnik elektryczny. Ale to nie jedyna różnica między Komarem a Greyp’em, jaką można zauważyć nawet na pierwszy rzut oka.

Rama Greyp’a wykonana jest z wytrzymałej stali chromo-molibdenowej, a obudowa z włókien węglowych. Ponadto mamy amortyzator z przodu i z tyłu oraz hydrauliczne hamulce tarczowe. Te ostatnie są ważnym komponentem całości, ponieważ Greyp może się rozpędzić do 65 km/h.

 

Elektryczny motorower Greyp

 

Jazdę rozpoczynamy od aktywowania systemu poprzez czytnik linii papilarnych. Rower może przechowywać w pamięci dane dla 50 użytkowników i dla każdego można np. określić przez ile czasu motorower może być używany i do jakiej prędkości powinien się rozpędzać. Za samo rozpędzanie odpowiedzialny jest głównie silnik elektryczny – pedały służą tu, mam wrażenie, tylko do ewentualnego wspomagania jego pracy lub ratowania się w przypadku rozładowania się akumulatora. Napęd mięśniowy ma dwa przełożenia – zastosowano przekładnię planetarną firmy Schlumpf, znaną m.in z rowerów Strida.

 

Silnik elektryczny napędza tylne koło i ma moc 12kW. Obowiązujące obecnie prawo ogranicza maksymalną moc silnika elektrycznego napędzającego jednoślad do 250W, aby można było taki pojazd traktować jak zwykły rower. Tutaj producent oferuje tryb „Street”, który elektronicznie ogranicza moc silnika do wspomnianych 250W, jednak wydaje mi się, że to może nie być wystarczającym argumentem dla urzędników. Energia do silnika dostarczana jest z akumulatora o pojemności 1,3kWh za pośrednictwem specjalnego systemu zarządzania energią opracowanego w firmie Rimac (która jest właścicielem marki Greyp i produkuje m.in. samochody elektryczne). Dzięki niemu motorower nie tylko nieźle przyspiesza i ma zasięg do 120km, ale posiada również funkcję odzyskującą energię podczas hamowania. W przypadku kompletnego rozładowania baterii, powtórne naładowanie trwa zaledwie 80 minut.

 

Elektryczny motorower Greyp

 

Wszystkie dane dotyczące parametrów pojazdu – prędkość, stopień naładowania akumulatora, szacunkowy zasięg, aktualnie wykorzystywana moc silnika i jego temperatura – wyświetlane są na kolorowym ekranie. Pewnie nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać go też do chociażby nawigacji GPS.

Greyp waży 49kg, a za każdy kilogram przyjdzie zapłacić ponad 120EUR – pojazd ma kosztować 6000EUR.

 Greyp Bikes

Zobacz również:

-->