Tesla Model S najbezpieczniejszym samochodem

Tesla Model S crash test

Do swoich tytułów „najlepszy samochód …”  Tesla może dopisać kolejny – najlepszy samochód w testach zderzeniowych przeprowadzanych przez National Highway Traffic Safety Administration (amerykańskie biuro bezpieczeństwa transportu). Tesla Model S otrzymała tam 5 gwiazdek (to maksymalna ocena, jednakże system rejestruje noty wyższe od 5 punktów i ogólnie samochód dostał 5,4 pkt.) we wszystkich kategoriach. Testowano zderzenia czołowe, boczne (uderzenie w słup oraz przez inny pojazd), uderzenia z tyłu oraz dachowanie.

Rewelacyjny wynik przy zderzeniu czołowym (prędkość 56km/h) wynika z tego, że Tesla nie ma z przodu silnika i cała przestrzeń przed kabiną pasażerską stanowi strefę zgniotu, a baterie umiejscowione pod podłogą samochodu dodatkowo go usztywniają.

Przy uderzeniu bocznym energia rozpraszana jest dzięki aluminiowym kształtkom znajdującym się w drzwiach samochodu. Podobna technologia została zastosowana w przypadku księżycowego lądownika Apollo. W praktyce oznacza to, że słup albo zostanie ścięty przez samochód, albo samochód zatrzyma się, zanim słup dotrze do kierowcy. W porównaniu z Volvo S60, które w tym teście również otrzymało 5 gwiazdek, zachowując 7,8% miejsca pomiędzy kierowcą a słupem, Tesla utrzymała tutaj ponad 60% miejsca. Testy przeprowadzono przy prędkości 32km/h w przypadku uderzenia w słup oraz 61km/h przy uderzeniu przez inny pojazd.

Uderzenie z tyłu było szczególnie ważne w związku z tym, że w Modelu S można opcjonalnie przewozić pasażerów w trzecim rzędzie siedzeń (tyłem do kierunku jazdy). W przypadku zamówienia tej opcji, samochód otrzymuje dodatkowy zderzak z tyłu, który ma za zadanie chronić ostatni rząd siedzeń w przypadku zderzenia.

Test dachowania nie przebiegł tak, jak zakładano z tej prostej przyczyny, że Tesla Model S nie dała się przewrócić w konwencjonalny sposób. Niski środek ciężkości (ciężkie baterie pod podłogą) zmusił do zastosowania specjalnych metod wywrotki. Samochód i w tym teście wypadł bardzo dobrze, a dodatkowo można wspomnieć o tym, że przy testowaniu dachu na zgniatanie zepsuła się maszyna służąca do tego celu przy sile nacisku nieco powyżej 4g. Oznacza to, że na dachu samochodu można postawić kolejne 4 samochody bez obawy o to, że dach tego najniższego zostanie zgnieciony.

Za: Tesla Motors

Zobacz również:

7 Responses to Tesla Model S najbezpieczniejszym samochodem

  1. DirtyDot 20 sierpnia 2013 at 14:56

    Ja nie wiem czy wynik testu nie wynika z faktu: nie za bardzo jeździ to i bezpieczne:P

  2. migdały 20 sierpnia 2013 at 15:11

    DirtyDot – po czym wnosisz, że nie za bardzo jeździ?

  3. @migdały 20 sierpnia 2013 at 22:49

    @migdały Przy każdym teście jest napisana prędkość pojazdu i nie przekracza ona 60 km/h, poza uderzeniem w słup (61 km/h), i to nie jest zawrotna prędkość, weź też pod uwagę masę samochodów tego typu. Uwierz mi, ciężko rozpędzić coś takiego do powiedzmy 90 km/h, mam nadzieję że coś rozjaśniłem.

  4. nrgfn 21 sierpnia 2013 at 00:24

    a lusterko by urwało głowe ;)

  5. M 21 sierpnia 2013 at 07:46

    @DirtyDot
    Skąd Ci się wzięła prędkość 90 km/h?

    Według strony producenta osiąga on w standardowej wersji 125 mil/h co daje jakieś 200 km/h, nawet jeśli przyjmiemy że producent chciał przyszpanować i wpisał sobie za dużo to jest to nadal dużo więcej niż 90km/h

    A 5,4 s do 100 km chyba też zaprzecza temu żeby rozbujanie go do tych 90 miałoby stanowić jakiś problem

  6. studĘt 21 sierpnia 2013 at 08:39

    @20 sierpnia 2013 at 22:49

    Ale bzdury wypisujesz :D. Przy takich prędkościach przeprowadza się testy zderzeniowe. Nawet super ekstra Mercedesy z 5 litrami pod maską testuje się przy takich prędkościach.

  7. Seba 21 sierpnia 2013 at 09:05

    @migdaly „Uwierz mi, ciężko rozpędzić coś takiego do powiedzmy 90 km/h, mam nadzieję że coś rozjaśniłem.” LOL czy Ty wogole czytales na temat tego samochodu??. To nie jakis badziewny Nissan Leaf ale fura , ktora potrafi sie rozpedzic do setki w nieco ponizej 6 sek. Poza tym silnik elektryczny generuje prawie pelna moc od startu (czyt.najnizszych obrotow), a ten zastosowany w Tesli S ma niezle mozliwosciwiec stwierdzenie ze ma sie ciezko rozpedzic do 90km/h ustaliles na zasadzie obserwacji Melexa??. A tutaj masz link gdzie mozesz zobaczyc przyspieszenie najmocniejszej wersji Tesli S http://www.youtube.com/watch?v=SpivacjZu3c

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *