Realny test samochodów elektrycznych

  Test samochodów elektrycznych
Rynek samochodów elektrycznych stale rośnie. Kolejni producenci wprowadzają modele zasilane energią elektryczną, pojawiają się więc i pierwsze testy porównawcze.

Jak na razie wybór nie jest jeszcze wielki – stąd w teście przeprowadzonym przez portal motoryzacyjny edmunds.com mamy przekrój przez cały asortyment samochodów – od limuzyny, po małe auto miejskie. To trochę, jak porównywać arbuzy z pomarańczami, ale lepsze to, niż nic.

Test samochodów elektrycznych

W teście wzięły udział następujące samochody:
Tesla Model S
Toyota RAV4 EV
BMW ActiveE
Coda EV Sedan
Honda Fit EV
Ford Focus BEV
VW Golf EV (prototyp)
Nissan Leaf
Mitsubishi i MiEV

Miały one za zadanie przejechać w normalnym ruchu miejskim i poza miejskim trasę o łącznej długości 170km. Zasadniczym celem testu było sprawdzenie, jak dane podawane przez EPA (Amerykańską Agencję Ochrony Środowiska, która testuje pojazdy pod względem zużycia paliwa) mają się do rzeczywistego zasięgu elektrycznych samochodów. Wszystkie były prowadzone przez jedną osobę, o tej samej porze dnia, a na odcinkach pozamiejskich nie rozwijały prędkości powyżej 80km/h.

Test samochodów elektrycznych

Okazało się, że wszystkie testowane samochody uzyskały wynik lepszy, niż te podawane przez Agencję. Najmniejsza różnica była odnotowana w przypadku Tesli Model S (ok. 6km), największą może się pochwalić Toyota RAV4 EV (która powstała dzięki współracy Toyoty i Tesla Motors) – jej zmierzony zasięg przewyższył ten podawany przez EPA aż o 66km!

Model EPA (km) Realnie (km)
Tesla Model S 426 433
Toyota RAV4 EV 165 232
BMW ActiveE 151 184
Coda EV Sedan 141 179
Honda Fit EV 132 162
Ford Focus BEV 122 160
VW Golf EV (prototyp)  – 158
Nissan Leaf 117 133
Mitsubishi i MiEV 99 122

Oprócz zasięgu, zmierzone zostały również inne parametry samochdów – m.in. ich przyspieszenie 0-100 km/h, droga hamowania ze 100 km/h, prędkość w slalomie i emitowany hałas. Tutaj we wszystkich konkurencjach najlepiej wypada samochód najdroższy i najmocniejszy w całym zestawieniu – Tesla Model S.

Model 0-100 km/h (s)
100-0 km/h (m)
Slalom (km/h) Hałas (dB) Masa (kg)
Tesla Model S 4,3 32,9  106  61,2  2 163
Toyota RAV4 EV 7,7 38,4  98  64,8  1 833
BMW ActiveE 9,5 34,7  102  62,2  1 848
Coda EV Sedan 9,7 44,2  98  66,8  1 682
Honda Fit EV 9,4 42,6  96  61,8  1 464
Ford Focus BEV 9,7 38,4  100  62,9  1 631
VW Golf EV (proto) 10,3 40,2  99  63  1 603
Nissan Leaf 10,2 39,6  93  63,2  1 525
Mitsubishi i MiEV 14,9 36,5  91  69,7  1 173

Test samochodów elektrycznych

Przydałby się jeszcze podobny test, tyle że nie przeprowadzony w ciepłej, słonecznej Kalifornii, a w jakimś chłodniejszym rejonie świata. W niskich temperaturach wydajność akumulatorów może być znacznie niższa, wspominaliśmy o tym przy okazji informacji o wzroście produkcji Modelu S. Tesla Motors w osobie Elona Muska zbyła nasze dociekania dotyczące użytecznego zasięgu ich elektrycznego samochodu w niskich temperaturach krótkim stwierdzeniem:

It works fine. We have many customers in Eastern Canada and cold US states.

Czyli jak na razie wiemy tyle, ile wiedzieliśmy. Pozostaje mieć nadzieję, że w dziedzinie akumulatorów wykorzystywanych w samochodach elektrycznych również  będzie zauważalny postęp, włączając w to właśnie ich sprawność w niższych temperaturach.

Test samochodów elektrycznych w oryginale na Edmunds.com.


Zobacz również:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *