Tesla prze do przodu ze swoim Modelem S. Produkcja rośnie, wiadomo również, jakie będą ceny samochodu w Europie.
Tesla Motors, producent elektrycznego samochodu Tesla Model S, osiąga kolejne kamienie milowe w swoim rozwoju. Tempo produkcji osiągnęło właśnie poziom 20 000 samochodów rocznie, czyli 400 tygodniowo. Coś, co kilka lat temu, gdy po raz pierwszy wspomnieliśmy o modelu Roadster (2006 rok!) wydawało się nieprawdopodobne – zupełnie nowa firma, próbująca przebić się na rynku samochodowym, który przecież opanowany jest przez „wielkich graczy”, z elektrycznym samochodem. Gdzie produkcja, dystrybucja, serwis? „To nie może się udać!” A jednak się udało.
Zwiększenie produkcji oznacza dla Tesli obniżenie kosztów – przy masowej produkcji koszty stałe rozkładają się na większą liczbę produktów. Oznacza to również, że przyspieszy realizacja zamówień, których pula szacowana jest nawet na 13 000 sztuk. Rozpoczęła się też produkcja nieco tańszego modelu, z 60kWh zestawem akumulatorów (do tej pory produkowany był tylko najmocniejszy model z 85kWh akumulatorami).
Warto zauważyć, że zmieniła się też nieco strona www Tesli. Możemy np. znaleźć tam teraz dział „Go Electric” (czyli w wolnym tłumaczeniu – „przesiądź się do elektrycznego”), gdzie oprócz ładnie podanych informacji na temat źródeł energii, czasu ładowania samochodu itp., jest też kalkulator zasięgu samochodu. Ustawić tam można m.in. temperaturę zewnętrzną – coś, co spędza sen z powiek wielu potencjalnym zwolennikom samochodów elektrycznych. Niestety można ją obniżyć tylko do 0oC – wówczas Tesla w wersji 85kWh (z włączonym ogrzewaniem, w trybie miejskim) ma zasięg 200 mil, czyli ok. 320km. Nie najgorzej, ale nadal nie wiemy, jak sprawa wygląda przy, powiedzmy, -25oC. Można się tu tylko opierać na doświadczeniach innych użytkowników samochodów elektrycznych – np. właściciel elektrycznego Mitsubishi i-MiEV w Kanadzie stwierdził, że przy tak niskiej temperaturze zasięg jego samochodu spada do 76km. Przy czym maksymalny zasięg i-MiEV to155km, czyli obserwujemy tutaj obniżenie zasięgu o około połowę. Gdyby przyjąć takie założenia dla Tesli Model S, oznaczałoby to, że w najcięższe mrozy w naszym kraju można by było nią przejechać ok. 240km.
Na koniec – europejskie ceny Tesli Model S. Na holenderskiej wersji strony producenta można znaleźć następujące dane (ceny z holenderskim VATem 21%):
– Model S Performance (85 kWh) – 97 550 Eur (ok. 410 000 zł)
– Model S (85kWh) – 83 150 Eur (ok. 350 000 zł)
– Model S (60kWh) – 72 600 Eur (ok. 305 000 zł)
I nasze szybkie porównanie z innymi samochodami podobnej klasy.
Za Treehugger
1 thought on “Tesla rozwija produkcję Modelu S”
Realny test samochodów elektrycznych | Zielone Migdały
(7 lutego 2013 - 23:29)[…] akumulatorów może być znacznie niższa, wspominaliśmy o tym przy okazji informacji o wzroście produkcji Modelu S. Tesla Motors w osobie Elona Muska zbyła nasze dociekania dotyczące użytecznego zasięgu ich […]