Ekoinnowacje w pakowaniu i wysyłce

Umiejętność dobrego zapakowania produktu do wysyłki jest sprawą nietrywialną. Opakowanie takie powinno spełniać przynajmniej cztery warunki: zapewnić bezpieczeństwo transportu, być przyjazne odbiorcy i środowisku oraz ekonomiczne. Prowadząc sprzedaż wysyłkową na własnej skórze doświadczyliśmy ograniczeń, jakim podlega dobre pakowanie, zwłaszcza jeśli chce się ograniczyć ilość powstającego przy okazji odpadu. Oto przegląd kilku rozwiązań wartych uwagi.

Najmniejsza butelka detergentu

Skoncentrowanie produktu i zmniejszenie jego objętości to nie tylko zmniejszenie kosztów wysyłki, ale i minimalizowanie ilości odpadu poopakowaniowego. Firma Method wyprodukowała płyn do prania skoncentrowany ośmiokrotnie w stosunku do tradycyjnego, w dodatku w 95% składający się z odnawialnych składników roślinnych. Swego czasu i u nas wprowadzono proszki do prania ze znaczkiem Euro Compact, skoncentrowane trzy razy. Nie wiem na ile to się przyjęło, podejrzewam, że pomysł był o tyle chybiony, że wiele osób sypało tyle proszku co zazwyczaj, mając przy tym poczucie krzywdy, ponieważ opakowanie kończyło się szybciej. Method chcąc ustrzec klienta przed takim nieświadomym marnotrawstwem, wyprodukowało opakowanie z psikającym dozownikiem – dawkującym płyn dokładnie w takiej ilości jaka jest potrzebna. Rezultatem takiej kompresji jest fakt, że 25 dawek środka ma pojemność jedynie 300 ml. Taka ilość przeciętnego, dwukrotnie skoncentrowanego detergentu, nie zmieściłby się nawet w sześciopaku butelek o takiej samej pojemności. Zmniejszony rozmiar dokładnie tak samo użytecznego produktu, w istotny sposób obniża koszty przechowywania i transportu zajmując mniej miejsca na półkach, w magazynach czy samochodach.

Opakowanie wolne od frustracji

Ciekawa i chyba bezprecedensowa inicjatywa wysyłkowego giganta – Amazon.com. Współpracując z producentami Amazon, niektóre sprzedawane przez siebie produkty pakuje „po swojemu”. Produkty zamiast kolorowych, dużych, częściowo plastikowych pudełek z dobrze przydrutowaną (uwielbiam!) zawartością, otrzymują niepretensjonalne, dobrze dopasowane wielkością kartonowe pudełko, w którym zawartość może zostać bezpośrednio wysłana. Akcja Frustration-Free Packaging opiera się na trzech podstawowych założeniach, opakowanie ma być: łatwe do otwarcia, recyklowalne i spełniające podwójną rolę opakowania podstawowego i wysyłkowego zarazem. Program obejmuje w tej chwili już 350 najlepiej sprzedających się produktów dużych producentów jak Mattel, Logitech, Fisher-Price czy Garmin.

Alternatywa dla plastikowych blistrów

Kolejne opakowanie, które potrafi doprowadzić do szewskiej pasji, pomijając nawet jego aspekt ekologiczny (najczęściej jest robione z trudno recyklowalnego PCV). Mam na myśli zgrzane ze sobą plastikowe „muszle” dopasowane kształtem do zawartości. Ciężko je w jakikolwiek sposób naruszyć, a jeśli chce się z niego przedmiot wyjąć, często trzeba przeciąć je z trzech stron narażając się przy tym – co najmniej – na naruszenie ciągłości naskórka. Kilka firm opakowaniowych zmodyfikowało je tak, żeby istotnie zmniejszyć ilość zużytego plastiku i zastąpić go w części pochodzącym z odzysku papierem oraz zmienić PCV na tworzywo łatwiej poddające się recyklingowi.
W ten sposób kilka firm (np. MeadWestvaco, CardPak czy Winterborne – być może są też polscy przedstawiciele tego trendu) zamiast wielkiego plastikowego wypełniacza kubła na śmieci, stworzyło niewielką plastikową przezroczystą przykrywkę eksponująca i chroniącą produkt tam gdzie to niezbędne, osadzoną w znacznie bardziej przyjaznym planecie kartonie.

Kompleksowe podejście – Klean Kanteen

Powyższe przykłady pochodzą z artykułu GreenBiz.com przytaczającego jeszcze kilka podobnych. Z własnego doświadczenia znamy jeszcze jeden bardzo pozytywny przykład. Stalowe butelki Klean Kanteen przychodzą do nas zapakowane dość minimalistycznie. Pakowane po 6 sztuk, w pudełku przedzielone są tylko warstwą kartonu zapobiegającą obcieraniu, poszczególne butelki nie są natomiast pakowane w dodatkowe pudełeczka. W przypadku tego produktu ideologia proczłowiecza i prośrodowiskowa jest tak spójna i prawdziwa, że ten właśnie minimalizm opakowaniowy świetnie się wpisuje w całokształt wizerunku firmy. Klean Kanteen realizuje również swój własny Green Shipping Program, we współpracy z Green Mountain Energy Company, aby zrównoważyć ślad ekologiczny przesyłek wysyłanych z ich sklepu internetowego.

Zobacz również:

  • Brak powiązanych tematów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *