Ostatnimi czasy, na odwiedzanym przez nas regularnie TreeHuggerze pojawił się post z pytaniem o biodegradowalne kaski rowerowe. Otóż okazuje się, że jak na razie, kasków takich nie ma. Najlepsze co możemy dostać, to skorupki wyprodukowane z materiałów, które mogą być poddane recyklingowi.
Jedną z firm produkujących takie kaski, jest włoski MET. Na swojej stronie internetowej zapewniają oni, że fabryka w mieście Talamona, jest nie tylko najnowocześniejszym zakładem produkującym kaski rowerowe na świecie, ale również najbardziej przyjaznym środowisku. Para potrzebna do formowania polistyrenowych wypełnień, jest używana do ogrzewania budynków a wszelkie skrawki i odpadki są mielone, i ponownie wykorzystywane w produkcji.
Na TreeHugger po opublikowaniu zdjęcia (do obejrzenia również u nas) matki z trójką dzieci na rowerze rozgorzała dyskusja – dlaczego żadne z nich nie ma kasku. Słowa krytyki padały głównie ze strony czytelników mieszkających w Stanach Zjednoczonych, zarzucający kobiecie nieodpowiedzialność i brak wyobraźni. Pojawił się również głos z Holandii, broniący decyzji o uwolnieniu dziecięcych głów od kasków.
Problem poruszany jest coraz szerzej na różnych stronach internetowych. Blog Xtracycle sugeruje, że zniechęcenie ludzi do jeżdżenia rowerami spowodowane nakazem noszenia kasku, powoduje więcej złego niż dobrego. Według cytowanego tam artykułu, pozytywny wpływ pedałowania na zdrowie znacznie przewyższa ryzyko z tym związane. Z wykresu umieszczonego na stronie cyclehelmets.org, jasno wynika, że mniejszą ilość wypadków z udziałem rowerzystów notuje się w krajach z większą ilością osób poruszających się rowerami i jednocześnie (paradoksalnie!) z minimalnym odsetkiem rowerzystów w kaskach.
Konkluzja, jaką można wyciągnąć z powyższych rozważań jest taka, że to nie kask czyni rowerzystę bezpiecznym. Co więcej może mu dawać złudne poczucie bezpieczeństwa, osłabiając jego czujność. Dużo ważniejsza jest kultura ruchu drogowego, przestrzeganie przepisów (zarówno przez zmotoryzowanych jak i cyklistów) oraz podnoszenie umiejętności jazdy na rowerze. Nie bez znaczenia jest też oczywiście odpowiednia infrastruktura – rozdzielenie ruchu samochodowego od rowerzystów poprzez budowę ścieżek rowerowych. MET, za TreeHugger, a Cycle Helmets, za Xtracycle.